Digitalisering creëert disruptie

En de kans om niet één maar twee kernstrategieën te combineren met je digitale strategie.

Focus op proces

De omgeving van jouw handelsonderneming is complexer dan ooit en vraagt intern om beheersbaarheid in dataverwerking en processen. Data en digitalisering maakt het mogelijk om focus op het proces te hebben en te sturen op efficiency en standaardisatie.

Focus op klantrelatie

Aan de andere kant vraagt de externe omgeving per kanaal een andere onderscheidende toegevoegde waarde. Je kunt met data en digitalisering differentiatie en personalisatie aan je klantrelatie bieden.

Processen op orde

De consument is kritisch en deelt zijn ervaringen op open communicatieplatformen. Bovendien vervliegen marges bij retouren en het opnieuw verzenden. Het spreekwoord: vertrouwen komt te voet en gaat te paard, geldt nu meer dan ooit.

Voor succesvolle digitale innovatie moet je basis op orde zijn. Bij één van de eerste tussenstappen focussen we ons daarom op 'de perfecte order'. Bij het verbeteren van transactieprocessen binnen jouw groothandel kijken we samen naar de volgende punten:

  • waar schiet de kennis te kort bij gebruikers van de applicatie?;
  • hoe kun je ingeslepen processen versimpelen en optimaliseren?;
  • hoe kun je processen vertalen naar de mogelijkheden van de ERP-applicatie?

Handelingen automatiseren en papierstromen (PDF) digitaliseren

De groothandel heeft de laatste decennia veel automatiseringsstappen gemaakt. Meerdere applicaties hebben hun intrede gedaan om de inkoop, verkoop en logistiek te ondersteunen. In de praktijk zijn er echter nog altijd orderprocessen die worden gevoed door PDF- en papierstromen. Jouw medewerkers verwerken nog altijd vele repeterende en handmatige handelingen die relatief weinig toegevoegde waarde bieden.

De digitale economie vraagt om verwerkingssnelheid, gelijk-de-eerste-keer-goed en schaalbaarheid. Alleen dan kun je namelijk omzetpieken en de uitbreiding naar meerdere verkoopkanalen aan. Een belangrijke stap naar De Digitale Groothandel is dan ook het versnellen van deze transactieprocessen. We hebben hierbij ook aandacht voor de klantrelatie door het mogelijk te maken te differentiëren naar verkoopkanaal of klantgroep.

We hebben, met het integratieplatform Dovetail, voor onze klanten meerdere businesscases gerealiseerd waarin we vele order- en ondersteunende processen digitaliseren en automatiseren. Denk hierbij aan:

  • automatisch verwerken van PDF-verkooporders naar het transactiesysteem;
  • automatisch voeden van verkoopkanalen, zoals e-commerce webshops en datapools, en marktplatformen, zoals Bol.com, met actuele artikeldata, specifieke prijzen en beschikbaarheid;
  • automatisch verwerken van PDF-inkooporderbevestigingen en -voorontvangst naar het transactiesysteem;
  • automatisch verwerken en matchen van betaalspecificaties van inkoopcombinaties, franchisegevers en marktplatformen;
  • automatisch verwerken van PDF-inkoopfacturen;
  • inzetten van procesverwerkingen en ontwikkelde intelligentie voor andere formaten zoals CSV-, XML- of EDI.

Wendbaar applicatielandschap bouwen

Als het te automatiseren proces van strategisch belang is, kun je bij de keuze van nieuwe technologie het beste uitgaan van een ‘best of breed’ benadering. Bij een sterk onderscheidend vermogen kies je de beste applicatie voor het specifieke domein. Je kunt hiermee zowel in de breedte als in de diepte je onderscheidende vermogen vergroten en unieke positie versterken. Is dat onderscheid er onvoldoende? Dan kun je prima kiezen voor een geïntegreerde oplossing. Je hebt dan de voordelen van meerdere domeinen en functies in één applicatie.

Een groeiend applicatielandschap mag niet ten koste gaan van je wendbaarheid. Je wilt immers blijven inspelen op kansen en tegemoet komen aan nieuwe klantbehoeften. Ook wil je voorkomen dat er eilandautomatisering en datasilo's ontstaan. Dit vraagt om een flexibele schil die applicaties en systemen slim verbindt, en tevens kostbaar en rigide maatwerk vermijdt. Integratie is de sleutel. Een integratieplatform laat de data en bedrijfsprocessen binnen de toeleveringsketen stromen.

We hebben al de nodige data- en procesintegraties ontwikkeld, en de lijst groeit. Hieronder vind je een overzicht van onze integraties van meerdere applicaties en systemen:

We hebben in het aanbod van integratietechnologie onderzoek gedaan naar de beste technologische invulling voor de groothandelsmarkt. Belangrijkste criteria bij deze selectie: de flexibiliteit van de technologie, de wil en mogelijkheid om te ontwikkelen, de bereikbaarheid van R&D en een financiële propositie die past bij het MKB.

Met het Dovetail integratie Platform-as-a-Service hebben we een cloud gebaseerd integratieplatform gevonden dat betaalbaarheid koppelt aan flexibiliteit. Met Dovetail zijn we in staat data- en procesintegratie vanuit de cloud te leveren waarmee jouw groothandel goed uit de voeten kan.

De Dovetail oplossing biedt:

  • een cloud, multi-tenant integratieplatform (Enterprise Service Bus) waar we de resources delen zodat een lagere instap voor een MKB- / groothandelsonderneming mogelijk wordt;
  • een maandabonnement met voorspelbare kosten;
  • standaard integratiecomponenten;
  • innovaties en de beste aanpak vanuit de praktijk;
  • kennis van groothandelsprocessen en de inrichting van een ERP-backoffice;
  • zowel regievoering op techniek als op procesafstemming.

Informatieaanvraag Dovetail

Stuur mij meer informatie over de mogelijkheden mijn groothandelsprocessen vol vertrouwen te digitaliseren met het Dovetail Integratieplatform.

Formulier
Voor- en achternaam

Edwin Nijssen
Edwin Nijssen
Integratie & probleemanalyse

"Marktdynamiek en groei gaan vaak gepaard met uitbreidingen binnen het applicatielandschap. De implementatie is vaak een uitdaging door het verschil in de architectuur. De communicatie tussen verschillende applicaties laat dan te wensen over en aanpassingen vanuit de leverancier zijn vaak te kostbaar. Door de gewenste datastromen binnen het applicatielandschap in kaart te brengen, kan een generieke communicatie opgezet worden tussen applicaties die een verdere groei tevens flexibel ondersteunt."

Erik Thiele
Erik Thiele
Data-integratie & -management

"Markten veranderen continu. Het vindt geleidelijk plaats zodat we ons er niet van bewust zijn dat het applicatielandschap niet meer optimaal aansluit op de praktijksituatie. Spreadsheets, handmatig in stand gehouden koppelingen, inconsistente databases en vele -gaandeweg ontstane- suboptimale oplossingen krijgen ongemerkt de overhand. Bij tijdige signalering vragen verbeterslagen minder inspanning dan het langere tijd op zijn beloop laten."